Matsara

Allergivänlig Mat

Månad: oktober 2016

Hemmagjord champinjonsoja

soja3

Fritt från mjölk, ägg, gluten och soja bl.a.

Soja utan soja. Soja på champinjoner (eller annan svamp), salt, vatten, sötma, syra och ja, valfri kryddning därtill. Du kan alltså även variera svamparna. Vi gjorde senast här hemma en soja av Chaga (sprängticka) och trattkantareller (även lite tranbär i) och det blev oerhört gott. Smaksättning lika som här nedan men med rökt variant på saltet. Bara lokala ingredienser i den varianten.

Recept nedan för ca. 6-7dl.

Gör så här:

  1. Ta MASSOR med champinjoner (dela i grova bitar och fyll en stor ugnsform med lite djup) Ca. 1,5kg (här har jag tagit 1,2 kg champinjoner och 250g portabello)
  2. Täck precis bara med vatten (blev väl ungefär 2 liter här för mig)
  3. Nu kan du använda valfri smaksättning också (ex. grovt hackad lök, vitlök, lite kryddnejlika, valfria örter, chili, ingefära eller ja -kanske bara låta champinjonerna göra sitt). Här kör jag 2 stora gula lökar, 2 lagerblad och 10korn kryddpepparkorn
  4. Tillsätt även 1msk salt (går också att skippa)
  5. Täck formen med ugnsfolie
  6. Sätt in i ugnen på 100grader i 1 dygn
  7. Ta ut, sila av och häll över vätskan i kastrull
  8. Mixa också all svampblandning till en sörja och sila av, använd även denna vätska och fyll i kastrullen
  9. Koka upp och sjud därefter tills reducerad mängd till ungefär 1/3. Salta och söta (socker, honung eller sirap exempelvis). Här tillsatte jag lite mer salt och sötade med lönnsirap (2 msk) -smaka av efter eget tycke
  10. Du kan fortfarande krydda upp efter eget önskemål
  11. Syra brukar här i slutet passa, citronsaft eller vinäger -I mitt fall blev det här ca. 2tsk vinäger
  12. Låt sjuda tills fortsatt reducerad mängd, önskad styrka på smak och önskad konsistens, går också att reda av med valfri redning (ex. klibbrismjöl eller majsstärkelse utblandat i vatten) men är inte nödvändigt -jag brukar reda bara aningens.
  13. Nu brukar jag även sila av i en fin linneduk innan jag heller upp i rena flaskor

Vårrullar

varrullar

Fritt från mjölk, ägg, gluten och soja bl.a.

Stekta eller friterade. Lika goda oavsett. Du kan göra med vegetarisk fyllning eller med valfritt kött.

Du behöver:

  • Valfri fyllning -med kött eller vegetariskt, behöver inte vara tillagat då det tillagas vid tillredning (här är det en blandning av rå blandfärs, kokt jasminris, finhackad salladslök, riven gulbeta, örtsalt, aningens honung och vinäger, pressad vitlök)
  • Rispapper (obs. Se innehållet, ex. för oss är tapioka ett problem, rispapper kan innehålla en hel del tillsatser, jag har hittat rent rispapper av vatten, salt och ris)
  • Frityrsmet enligt receptet HÄR
  • Fint mjöl att vända i (ex. klibbrismjöl)
  • Hett vatten + kallt vatten
  • olja vid tillredning och vid stekning/fritering
  • Bakplåtspapper eller annan klibbfri yta för hantering

Gör så här:

  1. Rör samman fyllningen, konsistensen är inte så viktig
  2. Blanda samman kokhett vatten med kallt vatten tills temperaturen är precis så att du kan röra däri utan att bli skållad
  3. Lägg fram ett bakplåtspapper och olja in den (så att rispapperet inte fastnar)
  4. Doppa rispapper en efter en i vattnet tills den blir ”sladdrig” (som barnen säger när dom hjälper till)
  5. Lägg ut rispapperet på bakplåtspapperet. Lägg fyllningen på nederkanten av papperet och börja rulla ihop, vik in kanterna och fortsätt rulla (rulla så tätt som möjligt mot fyllningen)
  6. När alla rullar är färdiga, vänd samtliga i klibbrismjöl eller annat fint mjöl (för att frityrsmeten ska fastna bättre)
  7. Doppa i frityrsmeten som du förberett
  8. Stek i het panna i rikligt med olja alternativt fritera i olja i 190grader
  9. Ska bli gyllenbrun och krispigt i ytan
  10. Ta av och låt rinna av på hushållspapper

Servera med valfri sås

varrullar2

Jag serverade här med ris, sallad med asiatisk och sesamsmakande dressing samt en hemmagjord sötsur sås som du finner recept på HÄR

Kassler & ananasgratäng

kassler

Fritt från mjölk, ägg, gluten och soja bl.a.

Den här superenkla och barnsligt goda rätten från barndomen 80/90-tal. Kassler/skinka och ananas i ugn med en krämigt gräddig sås. Ursprungligen med grädde  eller crème fraiche. Allergitappning nu även på den.

Du behöver:

  • 500g kassler/skinka eller även skivor av lätt brynt, saltad kyckling/fläskfilé går också bra
  • 10 ananasringar (färska eller konserverade)
  • 2 dl kokosmjölk
  • 2dl valfri tomatbas (krossade/passerade tomater, salsa, ketchup, chilisås eller blandning av flera olika)
  • ev. salt och peppar
  • massa oregano (föredrar jag för den där pizza/hawaii-smaken)
  • 2tsk vinäger
  • 2tsk honung
  • 1 pressad vitlök (går att utesluta)
  • Valfri topping med riven veganost för dom som tål någon, annars färska örter (ex. persilja) -räcker gott och väl

Gör så här:

  1. Skär upp skinkan
  2. Varva skinkan med ananasskivor i en form (möjligen oljad före)
  3. Blanda kokosmjölk med tomatbas, vinäger, honung och pressad vitlök samt ev. kryddning (oregano tog jag)
  4. Häll kokosmjölksblandningen ovanpå kasslern
  5. Toppa med valfri topping
  6. Kör mitt i ugnen på 225grader i ca. 15-25minuter
  7. Servera med ris eller möjligen potatis för er som klarar det (gärna pressad potatis i sådana fall)

© 2018 Matsara

Tema av Anders NorenUpp ↑