Broccoli- eller blomkålspuckar

Fritt från mjölk, ägg, gluten och soja bl.a. Veganskt.

Hemma hos oss äter vi nuförtiden väldiga mängder broccoli. Vi kokar alltid broccoli själva för absolut bästa resultat rent smakmässigt. Stammen som ofta lätt hamnar i soporna innehåller också en hel del nyttigheter som också kan tas tillvara. Både närings-smart och klimat-smart att låta bli att kasta. Stammen kan skivas eller tärnas, kokas eller stekas. Här kommer dock en av mina favoriter bland tips att ta tillvara på stammen. Enkla och goda broccoli- eller blomkålspuckar. Ät som snacks eller som vegetariskt alternativ till köttbullar/mini-biffar. Du kan förstås själv justera kryddningen.

  1. Finriv broccoli- eller blomkålsstammen
  2. För varje deciliter finriven stam som du får ut blandar du i även 1 msk finriven lök och 1 krm pressad vitlök och 1 msk valfritt mjöl (exempel: 2 stammar ger ca 2,5-3 dl färdigrivet resultat, då blandar man i 3 msk riven lök, 3 krm pressad vitlök och 3 msk mjöl -ex majs, bovete, ris eller hirs)
  3. Salta och peppra
  4. Forma små matskedsstora puckar
  5. Stek i oljad panna

3 kommentarer

  1. Ewa

    Ska broccoli stammen kokas först innsn den gives?

    • Ewa

      Rives menar jag

      • Sara

        Nej Ewa. Den rives rå. Tillagningen sker senare i receptet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Matsara

Tema av Anders NorenUpp ↑