Fritt från mjölk, ägg, gluten och soja bl.a. Veganskt.

Det har kommit ut en del alltmer allergivänliga varianter på vegansk färskost på senare tid. Perfekt att bre på mackan eller att använda i ex. bakning/frosting etc. Den som vi verkar tåla och som vi dessutom tycker är väldigt god är Violifes spread, så den kan jag starkt rekommendera. Men om man inte tål den eller om man helt enkelt vill göra en hemmagjord variant, ja då kan man ju ge sig på det. Det finns många recept på nätet på varianter på nötbas. Här kommer mitt recept på fröbas som jag fick ta fram när jag behövde ha en spread till en vän som inte tål Violifes.

Du behöver:

  • 2 dl vita melonkärnor eller solrosfrön (går förstås att byta ut till andra varianter)
  • vatten för blötläggning
  • 1+1 dl vatten
  • 1/5 dl neutral olja, en neutral variant på kokos eller raps.
  • 1 msk fint mjöl av valfri sort (majsstärkelse, bovetemjöl, klibbrismjöl, potatismjöl) -ger bindning
  • 2 krm xanthangummi (går att byta ut mot dubbel mängd fiberhusk)
  • 2 tsk citronsaft (går att utesluta, påverkar inte konsistensen)
  • 1 tsk äppelcidervinäger (går att utesluta, påverkar inte konsistensen)
  • salt
  • peppar
  • valfri smaksättning (ex. vitlök, örter mm)

Gör så här:

  1. Börja med att lägga fröna/kärnorna i blöt, lägg dom i en skål med vatten i rumstemperatur och låt stå, gärna några timmar
  2. Förbered bindning genom koka upp mjölet med 1 dl av vattnet i receptet under omrörning tills det blir en klisterliknande konsistens, ta av och låt svalna HELT
  3. Häll av blötläggningsvattnet från kärnorna/fröna
  4. Mixa samman fröna med 1 dl nytt vatten (den andra decilitern vatten ur receptet) tills du får en slät massa
  5. Sila massan, vätskan/sörjan som du silar fram är det du ska använda. Frömassan kan du baka in i bröd/bars/knäcke eller torka och ha i ex. müsli/granola eller som del i smuldeg exempelvis
  6. Mixa samman den vita sörjan som du silat fram med ”klistret” som nu ska vara HELT i rumstemperatur
  7. Tillsätt citronsaft och vinäger
  8. Mixa sedan hårt medan du långsamt strilar i oljan, resultatet blir att det tjocknar
  9. Mixa sist i xanthangummit för ännu bättre konsistens
  10. Smaksätt med salt, peppar och valfria smaker så som vitlök, örter eller andra kryddningar
  11. Häll upp i form och kyl, efter några timmar i kylen har konsistensen nämligen förbättrats ytterligare.