Glasstårta

glasstårta

Fritt från mjölk, ägg, gluten & soja bl.a.

En ”enkel variant” av tårta som sköter sig lite själv är just glasstårta

Jag gör med variation, både på köpt glass och på hemmagjord. Oftast på kakbotten. Självklart med lite dekoration ovanpå. Ibland med en varm chokladsås, bär/fruktsås eller kolasås till.

Digestivebotten:

  • 10st digestivekex av allergivänlig sort (recept hittar du HÄR) -alternativt andra allergivänliga kakor.
  • 75g mjölkfritt margarin
  1. Smält margarinet
  2. Mixa kexen
  3. Rör ner margarinet bland kexsmulorna tills du får en len massa
  4. Bre ut i botten på kakform
  5. Ställ i kyl för att stelna

Iordningsställande:

  1. Fyll på en sorts glass alternativt varva flera olika ovanpå kakbottnen
  2. Varianten överst är med R-ice-glass på risbas och hemmagjord hallonsorbet (enligt recept för havtornssorbet här men med hallon istället)
  3. Här nedan är en variant med rå-avokado/choklad-glass enligt recept här och en med mango/kokos/apelsin-glass enligt recept här
  4. Dekorera gärna (jag använder gärna bär och frukter eller sockerpasta, äggfria maränger samt färgat socker som på tårtan överst.
  5. Ställ i frysen (jag förbereder ofta kvällen innan men går även bara några timmar innan)
  6. Ta ut kanske 10min innan servering för att låta smälta lite

cheesecake    chesecake2

2 kommentarer

  1. Anne

    Älskar din blogg, dina recept och din inställning som stimulerar mig att själv våga baka sånt som jag aldrig tidigare vågat prova på! Tack för det!
    Jag har en fråga! Har insett värdet av Fiberhuskens egenskaper. Men inte provat Xantangummi. Har sett att du föredrar X och att du i somliga recept har både ock., varför? Varför ska jag baka med X?

    • Sara

      Vad glad jag blir. =) Kul om man kan hjälpa till. Vi sitter alla i samma båt, bäst vi hjälps åt att paddla 😉 Angående xanthan. Själv använde jag också bara fiberhusk förr, sen tog jag till mig även guarnkärnmjöl. Tycker nämligen att fiberhusk ger lite ”plastig” konsistens och en aning stabbighet om den används i för stor grad. Ibland känner jag att vissa recept behöver mer stabilisering men ändå vill jag inte öka på fiberhuskmängden, tillsätter då istället Xanthan. Den är väldigt dryg i användningen och jag tycker att även om den ger en fin bindning och stabilisering som egenskap till mjölet så ger den en lite ”luftigare” känsla. Tycker själv att kombinationen blir bäst men vet att många enbart använder fiberhusk och det fungerar också bra. OM du ska handla xanthan, och om ni har allergi mot soja och vete, så vill jag informera om att Xanthan från Doves Farm är den som jag iaf hittat där dom garanterar majs som ursprung (annars kan det vara ur vete eller soja)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Matsara

Tema av Anders NorenUpp ↑