Nu när jag ändå skrivit lite inlägg om barnmat passar jag på att skriva om klämmisar.

Även det här gör man enkelt och framförallt ekonomiskt själv hemma.

Återanvändningsbara klämmispåsar köper man på nätet och sen är det bara att ha stavmixer eller blender i högsta hugg och sätta igång.

Man kan både göra klämmisar på helt rena frukter eller grönsaker eller med blandningar. Bara fantasin sätter sina gränser. Även här föredrar jag att koka frukten dels för att göra den första tidens introduktion mildare men också för att hållbarheten ska öka. Bara att hacka upp, koka och sen mixa. Några favoriter här hemma är:

  • mango/ananas
  • jordgubb/päron/äpple
  • päron/äpple
  • mango/ananas/kokosmjölk
  • sharon/äpple/clementin
  • päron/banan/jordgubb
  • jorgubb/fikon
  • päron/ärta/broccoli
  • äpple/sparris/ärtskott
  • blåbär/hallon/björnbär

Glöm inte heller att vara matsmart och ta vara på svinnet. Alla lätt övermogna frukter, alla små stumpar, kanter och rester. Exempelvis ger tacogrönsaker, uppkokade och mixade, en av dom bästa klämmisarna. Frys in rester, lite här o lite där, och koka puré när du har tillräcklig mängd av önskad kombination. Låt fantasin flöda och leta efter era favoriter.