TACOS

tacos1

Det som jag tycker är enklast att göra allergivänligt och anpassat efter många personers behov är just tacos

Lätt att göra fritt från mjölk, ägg, gluten, soja mm.

  1. Färsen eller vad nu väljer att äta till (kanske kycklingbitar eller smaksatt quinoa för vegetarianer -när soja inte funkar) går ju att krydda efter eget tycke. Tål man finns färdig kryddning att köpa, då det inte fungerar för oss använder vi ex. salt, peppar, spiskummin, paprika, vitlök, lökpulver, chili, gurkmeja och så lite colorit för färg och lite vinäger eller äppelmust för syra.
  2. Till det tar man sen valfria grönsaker. Ett annat tips som jag har, både för att variera lite (särskilt om man har allergier mot många vanliga grönsaker) men också för att det bara är så HIMLA gott, är att blanda in lite frukt i tacotemat. Hemma hos oss serverar vi ex: tomat, gurka, paprika, majs, VATTENMELON, VINDRUVA, ANANAS, sallad, rödlök, ÄPPLE, stekta champinjoner, avokado. Här ökar man ju genast på variationerna, ex. för dom som inte tål ”rött” och därför inte tomater. Använd FRUKT men också rotfrukter (ex. riven morot)!
  3. Sen har vi då nachosen, många tål ju faktiskt majs och då har vi ju dom klassiska majsnachos som finns att köpa fritt från mjölk, ägg, soja och gluten bl.a. MEN tål man inte majs så kan man faktiskt göra egna nachos. Vi har ex. haft en sådan period och då gjort egna med favoritsmaken ris/bovete. Grunden är då att använda det mjöl man önskar i kombination med vatten, olja, bakpulver och ev. kryddning. Återkommer med recept på det när jag  måttat vid tillagning. Länkar då. Annars kan man göra ”snabb-nachos” av sina tortillas genom att dela upp dom och fritera i olja + krydda.
  4. Tortillas, gör man ju också utifrån det mjöl man tål HELT glutenfritt enligt mitt recept exempelvis.
  5. Salsa, även här kan man välja frukt och grönt efter eget tycke. Recept finns här, om man inte tål att köpa färdig förstås.
  6. Vitlökssås, om man så önskar -recept här. Du kan också använda någon köpe-sås som fungerar för er. Ex. kanske denna vitlökssmakande fusk-mayo?
  7. Guacamole

tortillasvitlökssåssalsa

KLART!

TIPS! Om man är mycket folk med olika allergier kan man oftast ändå servera diverse olika tillbehör. Det man gör, förstås, är att dela upp alla ingredienser i olika skålar, med separata skedar som man använder för att ”bomba maten”, som en underbar väns dotter säger, d.v.s droppa maten från en höjd så att skedarna inte rör tallriken och ”fel ingredienser”. På det viset förblir varje skål med separata tillbehör ren genom hela middagen. Alla tar det som dom själva tål eller önskar.

TIPS! Går även att göra vegetariskt även UTAN soja. Använd ex. kokt quinoa som du kryddar upp ordentligt och gärna ”äverkokar” en aning och sen steker upp, ev.  med en aning majsstärkelse för att få det att ”klumpa” sig lite. Fungerar även bra att mosa olika baljväxter så som kidneybönor, svarta bönor, kikärtor och steka samt krydda. Toppengott istället för färs eller bara som ytterligare tillbehör till tacosen.

1 kommentar

  1. Leenu Hernejärvi

    Så gott och så tryggt! Vi har lärt barnen på allergiläger och -möten att hälla på uppifrån men ”bomba” var ett bra uttryck 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Matsara

Tema av Anders NorenUpp ↑