Fritt från mjölk, ägg, gluten och soja bl.a.

Jag har det HÄR populära receptet för bästa paneringen. En panering som både går att variera mängder utifrån vad man tål för mjöl eller panering men också beroende av vad man vill ha för slutresultat. Men oavsett ger den ett makalöst resultat med krispig panering som inte lossnar. Konceptet bygger egentligen på ett förfarande i 3 steg inför fritering.

  1. Vänd det som ska paneras i fint mjöl
  2. Doppa det som ska paneras i frityrsmet
  3. Vänd i panering

Kryddning kan göras både innan steg 1, i steg 2 eller i steg 3 alternativt efter fritering.

Det här är alltså den bästa paneringen. Passar perfekt för att panera fisk, schnitzel, nuggets eller även grönsaker eller vegetariska substitut för ex kyckling.

Man kan dock använda enbart delar av förfarandet och få ett friterat resultat för andra användningsområden. Alla stegen går att fritera var för sig. Här ser du hur och varför man skulle välja det. Här tar vi kyckling som exempel.

  1. Vänd i fint mjöl -fritera. Här är det bäst att krydda/marinera innan. Vänd sedan det som ska friteras i riklig mängd fint mjöl, ex potatismjöl eller majsstärkelse, jag tycker potatis blir bäst här. Det är bra om ytan/kryddningen är åtminstone fuktig så att mjöler fastnar ordentligt. Fritera. Fritera också ganska hårt och förhållandevis länge. Du märker att det blir krispigt. Ta ur och låt rinna av på galler eller hushållspapper. Här får du ett lite seg-krispigt resultat. Passar utmärkt att sen tärna eller skiva upp som det är som en del i ex. en sallad, eller att glazera i någon sås, ex BBQ, sweet chili eller annan asiatisk sås. Ytan kommer också att vara ojämn varpå såsen får underbart bra fäste.
  2. Vänd i fint mjöl, doppa i frityrsmet -fritera. Här kan du välja att krydda antingen innan steg 1 eller i frityrsmeten. När du vänt i mjöl kommer frityrsmeten att få bra fäste. Gör frityrsmeten lite tjockare , lite som yoghurt i konsistens. Doppa i smet och fritera. Fritera tills gyllene och krispig. Låt rinna av på galler eller hushållspapper. Blir en tempuralik fritering som resultat, som den klassiska friterade kycklingen, räkan eller fläsket på kinarestaurangen. Funkar utmärkt för just detta men också för friterad frukt, ex friterad banan, eller för friterade grönsaker. Räcker som det är, går att äta rakt av eller med sås. Även denna går bra att glazera, den släta och lite tjockare ytan som man får här kommer att suga åt sig mycket sås och ge ett saftigt resultat.
  3. Vänd i fint mjöl, doppa i frityrsmet, panera -fritera. Krydda i valfritt steg. Variera panering beroende av tycke och önskat resultat. Tack vare det fina mjölet får frityrsmeten bra fäste och paneringen i sin tur fäster bra i frityrsmeten. Fritera tills gyllene och krispig. Låt rinna av på galler eller hushållspapper. Resultatet blir otroligt krispigt och paneringen lossnar inte. Ofta bäst just som Nuggets, fiskpinnar, schnitzel, panerad fisk eller annat där ultra-krispigt önskas. Ofta populärt hos barn.

Testa själv!